Werkplekorganisatie

Werkplekorganisatie

Jouw digitale werkomgeving optimaal ingericht

Stapels, fysiek of digitaal, zijn vaak terug te voeren op uitgestelde beslissingen. Een slim ingerichte werkplek faciliteert je workflow en de te nemen beslissingen. Het staat zelfs aan de basis van productiviteit.

Werkplekorganisatie

Structuur

Het werkt zoveel efficiënter en prettiger als al jouw e-mails, taken, bestanden, notities, notulen, besluit- en actielijsten, projectinformatie, naslag en geniale ideeën een eigen logische (bewaar)plek en benaming hebben. Met een vaste, compacte structuur op al die bewaarplekken.

Daarmee creëer je enerzijds een automatisme voor je brein, je hoeft niet telkens opnieuw te bedenken waar je iets laat of waar je iets kunt terugvinden. Anderzijds help je je brein door je te beperken tot zeven hoofdcategorieën. Dat is cognitief goed te overzien. Ik help je met een voorzet voor zo’n structuur.

Bewaren of weggooien

Het loont om eens goed na te denken wat zinvol is om te bewaren. En op de hoogte te zijn van wettelijke bewaarvoorschriften of -termijnen. Als je dat helder hebt, dan is de keuze tussen bewaren of weggooien niet zo lastig meer.

PKM

PKM staat voor Persoonlijk Kennismanagement, een persoonlijk systeem voor kennisbeheer. Hiermee til je de organisatie van de voor jou relevante informatie naar een hoger plan. Deze digitale verzameling van kennis, naslag en ideeën kun je organiseren, raadplegen, analyseren, delen, opschonen, verfijnen en uitbouwen naar behoefte. Als een extern geheugen dat voor jou onthoudt en dat je helpt om je kennis beter in te zetten in je werk of persoonlijke ontwikkeling. Al jaren is PKM onderdeel van mijn aanbod; ik help je met het opzetten van jouw persoonlijk kennismanagementsysteem en de optimale inrichting ervan in OneNote.

‘Dingen die je een naam geeft, beheers je. Dingen die je zomaar op een stapel legt, beheersen jou.’

– David Allen in ‘Getting Things Done’

OneNote: de missing link

Werk je met Microsoft, dan is OneNote een logische keuze voor je externe geheugen. Het is de missing link voor het borgen van losse digitale informatie en het verbinden ervan. Als onderdeel van het Microsoft-ecosysteem is er interactie met Outlook, To Do en Teams.

Teamafspraken

Wil je met je team aan de slag om te komen tot een gedegen (digitale) informatiehuishouding? Dan werk ik in groepen tot vier personen. Zo kan ik maatwerk bieden en rekening houden met ieders individuele ontwikkelpunten.

‘Dankzij Judith heeft mijn medewerker hulpmiddelen gekregen om overzicht te creëren en de juiste dingen op het juiste moment te doen en zich er ook echt toe te zetten. Het mooiste is echter de bijvangst! Mijn collega is ontzettend vrolijk en positief nu hij zijn werk weer in de grip heeft, dit straalt hij uit en besmet zijn collega’s. Wat een winst :-). Je wint er meer mee dan je verwacht.’

Vraag een vrijblijvend intakegesprek aan

Wil je kennismaken, dan kom ik naar je toe. Of we plannen een Teams-meeting. We bespreken waar je tegenaan loopt, wat je wilt bereiken en wat ik voor je kan betekenen. Is de klik daar, dan breng ik een vrijblijvende offerte uit. De intake is kosteloos binnen een straal van 50km vanaf mijn standplaats Breda of via Teams.